ŚW.
APOSTOŁÓW FILIPA I JAKUBA – ŚWIĘTO
PIERWSZE CZYTANIE (1 Kor 15,1-8)
Zmartwychwstały Chrystus ukazał się Jakubowi
Czytanie z Pierwszego listu świętego Pawła Apostoła do Koryntian
Zmartwychwstały Chrystus ukazał się Jakubowi
Czytanie z Pierwszego listu świętego Pawła Apostoła do Koryntian
Przypominam, bracia, Ewangelię, którą wam głosiłem, którąście
przyjęli i w której też trwacie. Przez nią również będziecie zbawieni, jeżeli
ją zachowacie tak, jak wam rozkazałem. Chyba żebyście uwierzyli na próżno. Przekazałem
wam na początku to, co przejąłem; że Chrystus umarł za nasze grzechy, zgodnie z
Pismem, że został pogrzebany, że zmartwychwstał trzeciego dnia, zgodnie z
Pismem: i że ukazał się Kefasowi, a potem Dwunastu, później zjawił się więcej
niż pięciuset braciom równocześnie; większość z nich żyje dotąd, niektórzy zaś
pomarli. Potem ukazał się Jakubowi, później wszystkim Apostołom. W końcu, już
po wszystkich, ukazał się także i mnie jako poronionemu płodowi.
Oto
słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 19,2-3.4-5)
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 19,2-3.4-5)
Refren: Po całej ziemi ich głos się rozchodzi.
Niebiosa głoszą chwałę Boga, *
dzieło rąk Jego obwieszcza nieboskłon.
Dzień opowiada dniowi, *
noc nocy przekazuje wiadomość.
Nie są to słowa ani nie jest to mowa, *
których by dźwięku nie usłyszano:
Ich głos się rozchodzi po całej ziemi, *
ich słowa aż po krańce świata.
Niebiosa głoszą chwałę Boga, *
dzieło rąk Jego obwieszcza nieboskłon.
Dzień opowiada dniowi, *
noc nocy przekazuje wiadomość.
Nie są to słowa ani nie jest to mowa, *
których by dźwięku nie usłyszano:
Ich głos się rozchodzi po całej ziemi, *
ich słowa aż po krańce świata.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (J 14,6b i 9c)
Aklamacja: Alleluja,
alleluja, alleluja.
Ja jestem drogą, prawdą i życiem;
Filipie, kto mnie widzi, widzi i Ojca.
Ja jestem drogą, prawdą i życiem;
Filipie, kto mnie widzi, widzi i Ojca.
Aklamacja: Alleluja,
alleluja, alleluja.
EWANGELIA (J 14,6-14)
Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie
Słowa Ewangelii według świętego Jana
Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie
Słowa Ewangelii według świętego Jana
Jezus powiedział do Tomasza: „Ja jestem drogą, prawdą, i
życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie. Gdybyście
Mnie poznali, znalibyście i mojego Ojca. Ale teraz już Go znacie i
zobaczyliście”. Rzekł do Niego Filip: „Panie, pokaż nam Ojca, a to nam
wystarczy”. Odpowiedział mu Jezus: «Filipie, tak długo jestem z wami, a jeszcze
Mnie nie poznałeś? Kto Mnie zobaczył, zobaczył także i Ojca. Dlaczego więc
mówisz: «Pokaż nam Ojca»? Czy nie wierzysz, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we
Mnie? Słów tych, które wam mówię, nie wypowiadam od siebie. Ojciec, który trwa
we Mnie, On sam dokonuje tych dzieł. Wierzcie Mi, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec
we Mnie. Jeżeli zaś nie, wierzcie przynajmniej ze względu na same dzieła. Zaprawdę,
zaprawdę, powiadam wam: Kto we Mnie wierzy, będzie także dokonywał tych dzieł,
których Ja dokonuję, owszem, i większe od tych uczyni, bo Ja idę do Ojca. A o
cokolwiek prosić będziecie w imię moje, to uczynię, aby Ojciec był otoczony
chwałą w Synu. O cokolwiek prosić Mnie będziecie w imię moje, Ja to spełnię”.
Oto
słowo Pańskie.
KOMENTARZ
Kontekst dzisiejszego fragmentu
Ewangelii mówi o powrocie Jezusa do Ojca i, w swojej kolejności, o podobnej
drodze dla uczniów. Ojciec jawi się jako meta do osiągnięcia, tam jest prawdziwy
dom, miejsce przygotowane dla każdego. Jaka jest droga, która można tam dojść? Jest
nią sam Jezus. Jezus nie jest jakąś
drogą czy jedną z dróg. On jest Drogą w sposób wyjątkowy, jest Drogą jedyną.
Chrystus przedstawiając siebie jako
Drogę chce nam powiedzieć, że żaden człowiek sam z siebie nie może kontaktować
się bezpośrednio z Ojcem niebieskim, nie może znać Go (por. 1,18), nie może wejść
z Nim w relację. Między człowiekiem i Ojcem istnieje przepaść. Jezus, wcielony
Syn Boży, przychodzi żeby tę przepaść zapełnić. On jest łącznikiem z Ojcem. To
zaś dokonuje się na dwa sposoby, które św. Jan ukazał już w Prologu: Jezus
objawia i objaśnia Ojca; Jezus daje boskie życie Ojca pozwalając nam
uczestniczyć w Jego pełni (por. J 1,1-18). To w łatwy sposób pozwala nam uchwycić
sens kolejnych określeń Jezusa: Prawda i Życie. Jezus jest Prawdą, tzn. ostatnim i definitywnym objawieniem Bożym,
skierowanym do ludzi, punktem kulminacyjnym historii zbawienia (por. Hbr 1,1-2).
W Nim objawiło się w sposób pełny
prawdziwe oblicze Ojca. Jako taka Prawda stanowi praktyczną, niezawodną
normę postępowania (por. J 3,21; 1 J 1,6; 3 J 3n). Jezus jest także Życiem, tzn. Tym, który mając w sobie pełnię życia
boskiego udziela go nam. Można teraz połączyć oba te wyrażenia: Jezus jest Drogą – Tym, który łączy z Ojcem
– właśnie dlatego, że jest objawieniem Ojca i daje nam życie Ojca.
Na ile Jezus jest moją Prawdą, Drogą i
Życiem? Jaki jest cel mojego życia? Ku czemu dążę?…
I jeszcze Jezusowe słowa: „O
cokolwiek prosić Mnie będziecie w imię moje, Ja to spełnię”. Kluczem do ich
zrozumienia jest określenie „w imię moje” oznaczające po prostu
łączność z Jezusem. Nie chodzi tu
jedynie o jakąś zewnętrzna łączność, ale o wewnętrzne zjednoczenie wynikające z
poznania Jezusa i z naśladowania Go, zjednoczenie będące owocem wspólnego życia
z Nim (por. J 1,39). Takie zjednoczenie owocuje tym, że nasze prośby są
zgodne z prośbami Jezusa, że nie my sami z siebie je tworzymy, ale tworzy je w
nas sam Jezus, który wie co i kiedy jest nam potrzebne. Dlatego każda taka prośba jest wysłuchana przez
Ojca. Albowiem ten, kto zjednoczył swój umysł i serce z umysłem i sercem
Chrystusa nie będzie w stanie prosić o coś, co nie jest zgodne z wolą Ojca lecz
tylko o to, co jest jej wypełnieniem.
W jaki sposób ja zanoszę moje prośby? Czy są one oparte jedynie
na przywołaniu imienia Jezusa, czy też na prawdziwym wewnętrznym zjednoczeniu z
Nim mojego umysłu i serca? …
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz