SOBOTA
IV TYGODNIA WIELKANOCNEGO
PIERWSZE CZYTANIE (Dz 13,44-52)
Apostołowie zwracają się do pogan
Czytanie z Dziejów Apostolskich
Apostołowie zwracają się do pogan
Czytanie z Dziejów Apostolskich
W następny szabat po kazaniu Pawła w synagodze w Antiochii
Pizydyjskiej zebrało się niemal całe miasto, aby słuchać słowa Bożego. Gdy
Żydzi zobaczyli tłumy, ogarnęła ich zazdrość, i bluźniąc sprzeciwiali się temu,
co mówił Paweł. Wtedy Paweł i Barnaba powiedzieli odważnie: „Należało głosić
słowo Boże najpierw wam. Skoro jednak odrzucacie je i sami uznajecie się za
niegodnych życia wiecznego, zwracamy się do pogan. Tak bowiem nakazał nam Pan:
«Ustanowiłem cię światłością dla pogan, abyś był zbawieniem aż po krańce
ziemi»”. Poganie słysząc to radowali się i uwielbiali słowo Pańskie, a wszyscy,
przeznaczeni do życia wiecznego, uwierzyli. Słowo Pańskie rozszerzało się po
całym kraju. Ale Żydzi podburzyli pobożne a wpływowe kobiety i znaczniejszych
obywateli, wzniecili prześladowanie Pawła i Barnaby i wyrzucili ich ze swych
granic. A oni otrząsnąwszy na nich pył z nóg, przyszli do Ikonium, a uczniów
napełniało wesele i Duch Święty.
Oto
słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 98,1.2-3ab.3cd-4)
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 98,1.2-3ab.3cd-4)
Refren: Ziemia
ujrzała swego Zbawiciela.
Śpiewajcie Panu pieśń nową, *
albowiem uczynił cuda.
Zwycięstwo Mu zgotowała Jego prawica *
i święte ramię Jego.
Pan okazał swoje zbawienie, *
na oczach pogan objawił swoją sprawiedliwość.
Wspomniał na dobroć i na wierność swoją *
dla domu Izraela.
Ujrzały wszystkie krańce ziemi *
zbawienie Boga naszego.
Wołaj z radości na cześć Pana, cała ziemio, *
cieszcie się, weselcie i grajcie.
Śpiewajcie Panu pieśń nową, *
albowiem uczynił cuda.
Zwycięstwo Mu zgotowała Jego prawica *
i święte ramię Jego.
Pan okazał swoje zbawienie, *
na oczach pogan objawił swoją sprawiedliwość.
Wspomniał na dobroć i na wierność swoją *
dla domu Izraela.
Ujrzały wszystkie krańce ziemi *
zbawienie Boga naszego.
Wołaj z radości na cześć Pana, cała ziemio, *
cieszcie się, weselcie i grajcie.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (J 6,63b.68b)
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Słowa Twoje, Panie, są duchem i życiem.
Ty masz słowa życia wiecznego.
Słowa Twoje, Panie, są duchem i życiem.
Ty masz słowa życia wiecznego.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA (J 14,7-14)
Kto Mnie zobaczył, zobaczył także i Ojca
Słowa Ewangelii według świętego Jana
Kto Mnie zobaczył, zobaczył także i Ojca
Słowa Ewangelii według świętego Jana
Jezus powiedział do swoich uczniów: „Gdybyście Mnie poznali,
znalibyście i mojego Ojca. Ale teraz już Go znacie i zobaczyliście”. Rzekł do
Niego Filip: „Panie, pokaż nam Ojca, a to nam wy starczy”. Odpowiedział mu
Jezus: „Filipie, tak długo jestem z wami, a jeszcze Mnie nie poznałeś? Kto Mnie
zobaczył, zobaczył także i Ojca. Dlaczego więc mówisz: «Pokaż nam Ojca?» Czy
nie wierzysz, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie? Słów tych, które wam
mówię, nie wypowiadam od siebie. Ojciec, który trwa we Mnie, On sam dokonuje
tych dzieł. Wierzcie Mi, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie. Jeżeli zaś nie,
wierzcie przynajmniej ze względu na same dzieła. Zaprawdę, zaprawdę powiadam
wam: Kto we Mnie wierzy, będzie także dokonywał tych dzieł, których Ja
dokonuję, owszem i większe od tych uczyni, bo Ja idę do Ojca. A o cokolwiek
prosić będziecie w imię moje, to uczynię, aby Ojciec był otoczony chwałą w
Synu. O cokolwiek prosić Mnie będziecie w imię moje, Ja to spełnię”.
Oto
słowo Pańskie.
KOMENTARZ
„Gdybyście
Mnie poznali, znalibyście i mojego Ojca” – mówi Pan Jezus, a zatem ukazuje
uczniom, że poznanie Jego osoby daje im gwarancję poznania także Ojca. Kto dobrze
zna drogę (Jezusa), zna zarazem także doskonale jej cel (Ojca). Uczniowie zatem
już poznali Ojca, bo słuchają Jezusowych słów (por. J 8,31-32) i widzą Jego
dzieła (por. J 5,17). Jednakże Chrystus
mówi tu swoim uczniom jeszcze o czymś więcej niż jedynie poznanie Ojca. Otóż przez
Jezusa uczeń może nie tylko poznać Ojca, ale także oglądać Go, a więc spotkać się z Nim: „teraz już Go znacie i
zobaczyliście”.
Wobec takiego stwierdzenia
Jezusa Filip i tak prosi Go, aby im pokazał Ojca. Na co wskazuje ta prośba
apostoła? Odsłania nam, że uczeń ma w
sobie wielkie pragnienie Boga, pragnienie widzenia Ojca, ale nie dostrzega on,
że ten Bóg Ojciec już się objawia, że już jest z Nim i przed Nim w osobie
Jezusa. Filip zatem nie dostrzega jeszcze Boga działającego w jego codzienności,
nie widzi Go w tym, co przeżywa, tzn. w tej relacji, którą nawiązał z Chrystusem.
Tymczasem w osobie Syna Bożego droga jednoczy
się z celem: Ojciec, do którego dążymy już jest z nami i działa; ten Ojciec już
teraz ukazuje nam swoje oblicze, choć w pełni zobaczymy Go dopiero w niebie
(por. 1Kor 13,12). „Tak długo jestem z wami, a jeszcze Mnie nie poznałeś? Kto
Mnie zobaczył, zobaczył także i Ojca” – powiedział Pan Jezus do Filipa, a dziś mówi
te same słowa do każdego z nas. Sam Chrystus wskazuje uczniowi na czas bycia z
nimi, jako na czas oglądania Ojca. Jednocześnie Boski Mistrz odsłania przyczynę owego niewidzenia Ojca przez uczniów,
którą jest brak wiary. Jedynie w wierze możemy zobaczyć, iż Chrystus nie tylko
jest pośrednikiem Ojca, ale również Jego uobecnieniem i tylko wiara odkrywa
przed nami iż to, co czyni Chrystus, jest zarazem dziełem Ojca.
Na koniec Pan Jezus mówi
jeszcze o owocach tej wiary w życiu apostołów. Tu perspektywa zostaje niejako odwrócona: jak wcześniej dzieła
Jezusa miały prowadzić uczniów do wiary w Niego, tak teraz ta wiara uczniów
uzdolni ich do dokonywania dzieł samego Jezusa, a zatem do kontynuacji Jego
dzieła. Zaskakującą może się wydawać obietnica Pana, który mówi, że uczniowie będą dokonywać większych dzieł od
Niego. Co Syn Boży ma na myśli wypowiadając takie słowa? Czy chodzi tu o większe
cuda od tych, których On sam dokonał. Nie, ponieważ ewangelista Jan pod
pojęciem dzieł Jezusa rozumiał nie tylko cuda, ale całą Jego działalność. Zatem
ta obietnica Pana oznacza, iż po swoim
odejściu to On sam będzie mógł jeszcze bardziej działać poprzez tych, którzy w
Niego uwierzą. W swoich kolejnych słowach Mistrz wyraźnie potwierdza, iż to On będzie czynił, a nie sami uczniowie:
„o cokolwiek prosić będziecie w imię
moje, to uczynię”. Apostołowie będą zatem
dokonywać wielkich dzieł, ale tylko w łączności z Jezusem i dzięki niej. To Chrystus
będzie działał w nich i przez nich: „o
cokolwiek prosić Mnie będziecie w imię moje, Ja to spełnię” – zapewnia
ponownie. Już wcześniej – w alegorii o winnym krzewie – mówił im, że bez
Niego nic nie są w stanie uczynić (por. J 15,5). Jezus chce zaszczepić w
umysłach apostołów – i również w naszych umysłach – takie właśnie myślenie na
temat dokonywanych dzieł. Uzdrawia nas tym samym z pychy, ze zbytniej pewności
siebie, jaka mogłaby płynąć z odnoszenia sukcesów i z oglądania własnych „większych”
dzieł. Mistrz objawia jasno, że tym
czego najbardziej nam potrzeba – jako Jego uczniom – jest wiara w Niego i głębokie
zjednoczenie z Nim. Księga Dziejów Apostolskich,
opisująca działalność apostołów po wniebowstąpieniu Pana Jezusa, ukazuje wyraźnie,
jak bardzo byli oni przekonani o własnej słabości i jednocześnie świadomi działającej
przez nich mocy Jezusa: „dlaczego patrzycie
na nas, jakbyśmy własną mocą lub pobożnością sprawili, że on chodzi? (…) przez
wiarę w Jego imię temu człowiekowi, którego widzicie i którego znacie, imię to
przywróciło siły” (Dz 3,12.16) – mówi Piotr po uzdrowieniu chromego… itp.
Jaka jest moja relacja z Ojcem? Na ile spełnia się w moim
życiu pragnienie Jezusa, aby przez Niego spotykać się z Ojcem? Jakie są owoce
mojej wiary w codziennym życiu? Na czym opiera się moje działanie? Co uważam za
najważniejsze w byciu uczniem Jezusa?…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz