CZWARTEK
IV TYGODNIA WIELKANOCNEGO
PIERWSZE CZYTANIE (Dz 13,13-25)
Paweł naucza w Antiochii Pizydyjskiej
Czytanie z Dziejów Apostolskich
Paweł naucza w Antiochii Pizydyjskiej
Czytanie z Dziejów Apostolskich
Odpłynąwszy z Pafos, Paweł i jego towarzysze przybyli do
Perge w Pamfilii, a Jan wrócił do Jerozolimy, odłączywszy się od nich. Oni zaś
przeszli przez Perge, dotarli do Antiochii Pizydyjskiej, weszli w dzień sobotni
do synagogi i usiedli. Po odczytaniu Prawa i Proroków przełożeni synagogi
posłali do nich i powiedzieli: „Przemówcie, bracia, jeżeli macie jakieś słowo
zachęty dla ludu”. Wstał więc Paweł i skinąwszy ręką, przemówił: „Słuchajcie,
Izraelici, i wy, którzy boicie się Boga! Bóg tego ludu izraelskiego wybrał
ojców naszych i wywyższył lud na obczyźnie w ziemi egipskiej i wyprowadził go z
niej mocnym ramieniem. Mniej więcej przez czterdzieści lat znosił cierpliwie
ich obyczaje na pustyni. I wytępiwszy siedem szczepów w ziemi Kanaan oddał im
ziemię ich w dziedzictwo, mniej więcej po czterystu pięćdziesięciu latach. I
potem dał im sędziów aż do proroka Samuela. Później poprosili o króla, i dał im
Bóg na lat czterdzieści Saula, syna Kiszą z pokolenia Beniamina. Gdy zaś jego
odrzucił, powołał na ich króla Dawida, o którym też dał świadectwo w słowach:
«Znalazłem Dawida, syna Jessego, człowieka po mojej myśli, który we wszystkim
wypełni moją wolę». Z jego to potomstwa, stosownie do obietnicy, wyprowadził
Bóg Izraelowi Zbawiciela Jezusa. Przed Jego przyjściem Jan głosił chrzest
nawrócenia całemu ludowi izraelskiemu. A pod koniec swojej działalności Jan
mówił: «Ja nie jestem tym, za kogo mnie uważacie. Po mnie przyjdzie Ten, któremu
nie jestem godny rozwiązać sandałów na nogach»”.
Oto
słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 89,2-3.21-22.25 i 27)
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 89,2-3.21-22.25 i 27)
Refren: Na wieki
będę sławił łaski Pana.
Na wieki będę śpiewał o łasce Pana, *
moimi ustami będę głosił Twą wierność przez wszystkie pokolenia.
Albowiem powiedziałeś: „Na wieki ugruntowana jest łaska”, *
utrwaliłeś swą wierność w niebiosach.
„Znalazłem Dawida, mojego sługę, *
namaściłem go moim świętym olejem,
by ręka moja zawsze przy nim była *
i umacniało go moje ramię.
Z nim moja wierność i łaska, *
a w moim imieniu jego moc wywyższona.
On będzie wołał do Mnie: «Ty jesteś moim Ojcem, *
moim Bogiem, opoką mego zbawienia»”.
Na wieki będę śpiewał o łasce Pana, *
moimi ustami będę głosił Twą wierność przez wszystkie pokolenia.
Albowiem powiedziałeś: „Na wieki ugruntowana jest łaska”, *
utrwaliłeś swą wierność w niebiosach.
„Znalazłem Dawida, mojego sługę, *
namaściłem go moim świętym olejem,
by ręka moja zawsze przy nim była *
i umacniało go moje ramię.
Z nim moja wierność i łaska, *
a w moim imieniu jego moc wywyższona.
On będzie wołał do Mnie: «Ty jesteś moim Ojcem, *
moim Bogiem, opoką mego zbawienia»”.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (J 3,15)
Aklamacja: Alleluja,
alleluja, alleluja.
Trzeba, by wywyższono Syna Człowieczego,
aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie wieczne.
Trzeba, by wywyższono Syna Człowieczego,
aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie wieczne.
Aklamacja: Alleluja,
alleluja, alleluja.
EWANGELIA (J 13,16-20)
Kto przyjmuje tego, którego Ja poślę, Mnie przyjmuje
Słowa Ewangelii według świętego Jana
Kto przyjmuje tego, którego Ja poślę, Mnie przyjmuje
Słowa Ewangelii według świętego Jana
Kiedy Jezus umył uczniom nogi, powiedział im: „Zaprawdę,
zaprawdę powiadam wam: Sługa nie jest większy od swego pana ani wysłannik od
tego, który go posłał. Wiedząc to będziecie błogosławieni, gdy według tego
będziecie postępować. Nie mówię o was wszystkich. Ja wiem, których wybrałem;
lecz potrzeba, aby się wypełniło Pismo: «Kto ze Mną spożywa chleb, ten podniósł
na Mnie swoją piętę». Już teraz, zanim się to stanie, mówię wam, abyście, gdy
się stanie, uwierzyli, że Ja jestem. Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam: Kto
przyjmuje tego, którego Ja poślę, Mnie przyjmuje. A kto Mnie przyjmuje, przyjmuje
Tego, który Mnie posłał”.
Oto
słowo Pańskie.
KOMENTARZ
Jezus umył nogi jako zapowiedź
swojej śmierci, oddania życia. Chciał On tym gestem ukazać miłość Ojca do
człowieka. Pozostawia następnie owo ukazywanie miłości Boga jako zadanie dla swoich
uczniów. Mówi im o błogosławieństwie, a więc o szczęściu, którego mogą
doświadczyć jeśli tylko będą postępować tak, jak On. Mistrz ukazuje, iż to nie posiadanie wiedzy o sposobie postępowania
Jezusa czyni człowieka szczęśliwym, ale dopiero życie w zgodzie z poznaną
prawdą (por. Mt 7,21-27). Dlatego to jedynie sam człowiek może siebie pozbawić szczęścia.
Pan wie, kogo wybrał i chce, aby każdy z wybranych był
szczęśliwy (por. J 15,11). Także Judasz
został wybrany do kosztowania tego samego szczęścia, co pozostali apostołowie. Bóg
wie o jego przyszłej zdradzie, a mimo to wybiera go. Dlaczego? Aby ukazać nam, że
Bóg nikogo nie wyklucza, że żadna z
naszych zdrad – nawet nasz największy grzech – nie pomniejsza Jego miłości do
nas. Pan mówi pozostałym uczniom o zdradzie jednego z nich, zanim ona nastąpi,
aby uczniowie mogli uwierzyć w Jego wierność; w to, iż są kochani w sposób
bezinteresowny. Niesamowitym jest to, iż Jezus wypowiadając słowa: „Kto przyjmuje tego, którego Ja poślę, Mnie
przyjmuje”, aż utożsamia się z Judaszem, bo przecież również Judasz jest jednym
z posłanych. Pan pozostaje zatem wierny jemu,
chociaż sam apostoł jest niewierny Jezusowi. Chrystus bowiem kocha go i każdego
człowieka ta samą miłością, jaką sam został umiłowany przez Ojca (por. J 15,9).
Nie może więc – jak to pisze św. Paweł – zaprzeć się samego siebie (por. 2Tm
2,13).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz