WIELKI CZWARTEK
MSZA WIECZERZY PAŃSKIEJ
PIERWSZE CZYTANIE (Wj 12,1-8.11-14)
Przepisy o wieczerzy paschalnej
Czytanie z Księgi Wyjścia
PIERWSZE CZYTANIE (Wj 12,1-8.11-14)
Przepisy o wieczerzy paschalnej
Czytanie z Księgi Wyjścia
Bóg powiedział do Mojżesza i Aarona w
ziemi egipskiej: „Miesiąc ten będzie dla was początkiem miesięcy, będzie
pierwszym miesiącem roku. Powiedzcie całemu zgromadzeniu Izraela tak: «Dziesiątego dnia tego miesiąca niech się
każdy postara o baranka dla rodziny, o baranka dla domu. Jeśliby zaś rodzina
była za mała do spożycia baranka, to niech się postara o niego razem ze swym
sąsiadem, który mieszka najbliżej jego domu, aby była odpowiednia liczba osób.
Liczyć je zaś będziecie dla spożycia baranka według tego, co każdy może spożyć.
Baranek będzie bez skazy, samiec, jednoroczny; wziąć możecie jagnię albo koźlę.
Będziecie go strzec aż do czternastego dnia tego miesiąca, a wtedy zabije go
całe zgromadzenie Izraela o zmierzchu. I wezmą krew baranka, i pokropią nią
odrzwia i progi domu, w którym będą go spożywać. I tej samej nocy spożyją mięso
pieczone w ogniu, spożyją je z chlebem niekwaszonym i gorzkimi ziołami. Tak zaś
spożywać go będziecie: Biodra wasze będą przepasane, sandały na waszych nogach
i laska w waszym ręku. Spożywać będziecie pospiesznie, gdyż jest to Pascha na
cześć Pana. Tej nocy Ja przejdę przez Egipt, zabiję wszystko pierworodne w
ziemi egipskiej od człowieka aż do bydła i odbędę sąd nad wszystkimi bogami
Egiptu. Ja Pan. Krew będzie wam służyła do oznaczenia domów, w których
będziecie przebywać. Gdy ujrzę krew, przejdę obok i nie będzie pośród was plagi
niszczycielskiej, gdy będę karał ziemię egipską. Dzień ten będzie dla was dniem
pamiętnym i obchodzić go będziecie jako święto dla uczczenia Pana. Po wszystkie
pokolenia w tym dniu świętować będziecie na zawsze»”.
Oto
słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 116B,12-13.15-16bc.17-18)
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 116B,12-13.15-16bc.17-18)
Refren: Kielich
Przymierza to Krew Zbawiciela.
Czym się Panu odpłacę *
za wszystko, co mi wyświadczył?
Podniosę kielich zbawienia *
i wezwę imienia Pana.
Cenna jest w oczach Pana *
śmierć Jego świętych.
Jam sługa Twój, syn Twej służebnicy, *
Ty rozerwałeś moje kajdany.
Tobie złożę ofiarę pochwalną *
i wezwę imienia Pana.
Wypełnię me śluby dla Pana *
przed całym Jego ludem.
Czym się Panu odpłacę *
za wszystko, co mi wyświadczył?
Podniosę kielich zbawienia *
i wezwę imienia Pana.
Cenna jest w oczach Pana *
śmierć Jego świętych.
Jam sługa Twój, syn Twej służebnicy, *
Ty rozerwałeś moje kajdany.
Tobie złożę ofiarę pochwalną *
i wezwę imienia Pana.
Wypełnię me śluby dla Pana *
przed całym Jego ludem.
DRUGIE CZYTANIE (1 Kor 11,23-26)
Ustanowienie Eucharystii
Czytanie z Pierwszego listu świętego Pawła Apostoła do Koryntian
Ustanowienie Eucharystii
Czytanie z Pierwszego listu świętego Pawła Apostoła do Koryntian
Bracia: Ja otrzymałem od Pana to, co wam
przekazuję, że Pan Jezus tej nocy, kiedy został wydany, wziął chleb i dzięki
uczyniwszy połamał i rzekł: „To jest Ciało moje za was wydane. Czyńcie to na
moją pamiątkę”. Podobnie skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc: „Kielich
ten jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej. Czyńcie to, ile razy pić będziecie,
na moją pamiątkę”. Ilekroć bowiem spożywacie ten chleb albo pijecie kielich,
śmierć Pańską głosicie, aż przyjdzie.
Oto
słowo Boże.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (J 13,34)
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (J 13,34)
Aklamacja: Chwała
Tobie, Królu wieków.
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali, jak Ja was umiłowałem.
Daję wam przykazanie nowe,
abyście się wzajemnie miłowali, jak Ja was umiłowałem.
Aklamacja: Chwała
Tobie, Królu wieków.
EWANGELIA (J 13,1-15)
Do końca ich umiłował
Słowa Ewangelii według świętego Jana
Do końca ich umiłował
Słowa Ewangelii według świętego Jana
Było to przed Świętem Paschy. Jezus
widząc, że nadeszła Jego godzina przejścia z tego świata do Ojca, umiłowawszy
swoich na świecie, do końca ich umiłował. W czasie wieczerzy, gdy diabeł już
nakłonił serce Judasza Iskarioty, syna Szymona, aby Go wydać, widząc, że Ojciec
dał Mu wszystko w ręce oraz że od Boga wyszedł i do Boga idzie, wstał od
wieczerzy i złożył szaty. A wziąwszy prześcieradło, nim się przepasał. Potem
nalał wody do miednicy. I zaczął umywać uczniom nogi i ocierać prześcieradłem,
którym był przepasany. Podszedł więc do Szymona Piotra, a on rzekł do Niego:
„Panie, Ty chcesz mi umyć nogi?” Jezus mu odpowiedział: „Tego, co Ja czynię, ty
teraz nie rozumiesz, ale później to będziesz wiedział”. Rzekł do Niego Piotr:
„Nie, nigdy mi nie będziesz nóg umywał”. Odpowiedział mu Jezus: „Jeśli cię nie
umyję, nie będziesz miał udziału ze Mną». Rzekł do Niego Szymon Piotr: «Panie,
nie tylko nogi moje, ale i ręce, i głowę”. Powiedział do niego Jezus: „Wykąpany
potrzebuje tylko nogi sobie umyć, bo cały jest czysty. I wy jesteście czyści,
ale nie wszyscy”. Wiedział bowiem, kto Go wyda, dlatego powiedział: „Nie
wszyscy jesteście czyści”. A kiedy im umył nogi, przywdział szaty, i gdy znów
zajął miejsce przy stole, rzekł do nich: „Czy rozumiecie, co wam uczyniłem? Wy
Mnie nazywacie «Nauczycielem» i «Panem» i dobrze mówicie, bo nim jestem. Jeżeli
więc Ja, Pan i Nauczyciel, umyłem wam nogi, to i wyście powinni sobie nawzajem
umywać nogi. Dałem wam bowiem przykład, abyście i wy tak czynili, jak Ja wam
uczyniłem”.
Oto
słowo Pańskie.
KOMENTARZ
KOMENTARZ
„Czy rozumiecie, co wam uczyniłem?” Jest to pytanie, które Jezus kieruje dziś do każdego z nas,
uczestniczącego we Mszy Świętej. Mycie i wycieranie nóg było czynnością niewolnika,
a ponadto w prawie żydowskim był to typowy sposób nabywania niewolnika
pogańskiego. Pan Jezus zatem tym gestem
oddaje się wspólnocie uczniów jako niewolnik. Oni Go niejako nabywają, stają
się Jego właścicielami. Fakt, iż Jezus czyni ten gest sam z siebie i nie
jest przez nikogo do tego przymuszony, podkreśla dobrowolność Jego oddania,
którą już wcześniej jasno wyrażał: „nikt
Mi życia nie zabiera, lecz Ja od siebie je oddaję. Mam moc je oddać i mam moc
je znów odzyskać” (J 10,18).
Piotr
nie chce pozwolić, aby Jezus umył mu nogi, ale Pan wyjaśnia, iż jeśli tego nie
zrobi, nie będzie on miał z Nim udziału. Tu już odsłania się głębokie pragnienie Chrystusa ukryte za tym Jego gestem: Pan
chce, aby Jego uczniowie byli z Nim, aby mieli wraz z Nim wspólny udział w
chwale Ojca, czyli w życiu wiecznym. Owe pragnienie Mistrz wkrótce sam wypowie
w ich obecności, gdy będzie się modlił do Ojca: „Ojcze, chcę, aby także ci, których Mi dałeś, byli ze Mną tam, gdzie Ja
jestem, aby widzieli chwałę moją, którą Mi dałeś, bo umiłowałeś Mnie przed
założeniem świata” (J 17,24). Syn Boży pragnie każdego mieć w swojej
chwale: tego, który jak Jan pójdzie wiernie, aż pod krzyż; tego, który jak
Piotr trzy razy się Go wyprze a także tego, który Go zdradzi jak Judasz;
każdego bez wyjątku. Dlatego też Pan nie pomija w tym geście żadnego z uczniów.
Czy
ja pozwalam Jezusowi „umywać moje nogi” czy też buntuję się jak Piotr? A pozwolić, aby Jezus umył moje nogi, to po
prostu przyjąć Jego ofiarę, Jego życie ofiarowane mi. Tylko w ten sposób mogę
wejść do domu Ojca, ponieważ Jezus jest jedyną drogą tam wiodącą (por. J
14,2.6).
Skoro
umycie nóg jest symbolem oddania siebie, to słowa Syna Bożego: „Jeżeli więc Ja, Pan i Nauczyciel, umyłem
wam nogi, to i wyście powinni sobie nawzajem umywać nogi” możemy
przetłumaczyć dosłownie: jeśli więc Ja oddałem wam siebie samego, to i wy powinniście
dawać siebie innym, powinniście wzajemnie się miłować tak, jak Ja was
umiłowałem (por J 13,34). Jezus dał nam
przykład i chce, byśmy nie tylko się przyglądali temu, co On czyni, ale weszli
w Jego logikę miłości – a więc w miłość rozumianą jako dar z siebie dla
bliźnich. Pan chce, byśmy przyjęli za swój Jego sposób postępowania i poszli Jego
śladami, byśmy razem z Nim stali się darem dla tych, którzy dziś są najbliżej
nas. Albowiem – jak powiedział św. Paweł – tylko „upodabniając się do Jego śmierci, dojdę
jakoś do pełnego powstania z martwych” (Flp 3,10-11). Ten, kto będzie starał
się ocalić swoje życie, ten je straci, a kto je uczyni darem z miłości, ten je
zyska na wieczność (por. Mt 10,39).
Na
ile uczestnictwo w Eucharystii pomaga mi stawać się darem dla innych? …
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz