Za nami grudniowy dzień skupienia.
Relacja TUTAJ
"O, Kluczu Dawida i Berło domu Izraela,
Ty, który otwierasz, a nikt zamknąć nie zdoła, zamykasz, a nikt nie otworzy;
przyjdź i wyprowadź z więzienia człowieka, który trwa w mroku i cieniu śmierci"
Czy zauważyliście, że każda antyfona składa się z dwóch części? Pierwsza to zawołanie "O!" do Tego, który przychodzi, wzbogacona o różne jego określenia zaczerpnięte z kart Biblii. Druga część to prośba o wyzwolenie: Przyjdź! Wyzwól! Wybaw! Wyprowadź z niewoli! On naprawdę po to przychodzi!
Klucz otwiera i zamyka, berło to atrybut królewski. Oba przedmioty oznaczają władzę. Klucz. Jezus sam z siebie uczynił narzędzie, którym otwiera się Niebo. Władzę kluczy powierzył Kościołowi w osobie św. Piotra (Mt 16, 19). Berło. "Nie zostanie odjęte berło od Judy ani laska pasterska spomiędzy jego kolan, aż przyjdzie Ten, do którego one należą" (Rdz 49, 10). To proroctwo dotyczy pokolenia Judy, z którego pochodzi Dawid, a także Jezus. Czas się wypełnia i Jezus przychodzi objąć władzę. Dzięki niej wyzwoli wszystkich spod panowania grzechu, w którym pogrążony jest świat: "Lud, który siedział w ciemności, ujrzał światło wielkie, i mieszkańcom cienistej krainy śmierci światło wzeszło" (Mt 4, 16)
Wersja poetycka:
Kluczu Dawidów, Izraela Boże,
co Ty otworzysz, nikt zamknąć nie może!
Przybądź i wywiedź mocą Twej prawicy
więźniów z ciemnicy!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz