PIĄTEK III TYGODNIA WIELKIEGO POSTU
PIERWSZE CZYTANIE (Oz 14,2-10)
Wróć do Pana Boga twojego
Czytanie z Księgi proroka Ozeasza
Wróć do Pana Boga twojego
Czytanie z Księgi proroka Ozeasza
To mówi Pan: „Wróć, Izraelu, do Pana Boga twojego,
upadłeś bowiem przez własną twą winę! Zabierzcie ze sobą słowa i nawróćcie się
do Pana. Mówcie do Niego: «Przebacz nam całą naszą winę, w ten sposób otrzymamy
dobro za owoc naszych warg. Asyria nie może nas zbawić, nie chcemy już wsiadać
na konie ani też mówić „nasz Boże” do dzieła rąk naszych. U Ciebie bowiem
znajdzie litość sierota». Uleczę ich niewierność i umiłuję z serca, bo gniew
mój odwrócił się od nich. Stanę się jakby rosą dla Izraela, tak że rozkwitnie
jak lilia i jak topola rozpuści korzenie. Rozwiną się jego latorośle, będzie
wspaniały jak drzewo oliwne, woń jego będzie jak woń Libanu. I wrócą znowu, by
usiąść w mym cieniu, a zboża uprawiać będą, winnice sadzić, których sława
będzie tak wielka jak wina libańskiego. Co ma jeszcze Efraim wspólnego z
bożkami? Ja go wysłuchuję i Ja nań spoglądam, Ja jestem jak cyprys zielony i
Mnie zawdzięcza swój owoc. Któż jest tak mądry, aby to pojął, i tak rozumny,
aby to rozważył? Bo drogi Pana są proste: kroczą nimi sprawiedliwi, lecz
potykają się na nich grzesznicy”.
Oto słowo
Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 81,6c-8a.8bc-9.10-11ab.14.17)
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 81,6c-8a.8bc-9.10-11ab.14.17)
Refren: Ja jestem Bogiem, słuchaj głosu
mego.
Słyszę język nieznany: *
„Uwolniłem od brzemienia jego barki:
jego ręce porzuciły kosze. *
Wołałeś w ucisku, a Ja cię ocaliłem.
Odpowiedziałem ci z grzmiącej chmury, *
doświadczyłem cię przy wodach Meriba.
Słuchaj, mój ludu, chcę cię napomnieć, *
obyś Mnie posłuchał, Izraelu!
Nie będziesz miał obcego boga, *
cudzemu bogu nie będziesz się kłaniał.
Jam jest Pan, Bóg twój, *
który cię wywiódł z ziemi egipskiej.
Gdyby mój lud Mnie posłuchał, *
a Izrael kroczył moimi drogami:
jego bym karmił wyborną pszenicą *
i nasycił miodem z opoki”.
Słyszę język nieznany: *
„Uwolniłem od brzemienia jego barki:
jego ręce porzuciły kosze. *
Wołałeś w ucisku, a Ja cię ocaliłem.
Odpowiedziałem ci z grzmiącej chmury, *
doświadczyłem cię przy wodach Meriba.
Słuchaj, mój ludu, chcę cię napomnieć, *
obyś Mnie posłuchał, Izraelu!
Nie będziesz miał obcego boga, *
cudzemu bogu nie będziesz się kłaniał.
Jam jest Pan, Bóg twój, *
który cię wywiódł z ziemi egipskiej.
Gdyby mój lud Mnie posłuchał, *
a Izrael kroczył moimi drogami:
jego bym karmił wyborną pszenicą *
i nasycił miodem z opoki”.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Mt 4,17)
Aklamacja: Chwała Tobie, Słowo Boże.
Pan mówi: Nawracajcie się,
bliskie jest królestwo niebieskie.
bliskie jest królestwo niebieskie.
Aklamacja: Chwała Tobie, Słowo Boże.
EWANGELIA (Mk 12,28b-34)
Pierwsze ze wszystkich przykazań
Słowa Ewangelii według świętego Marka
Pierwsze ze wszystkich przykazań
Słowa Ewangelii według świętego Marka
Jeden z uczonych w Piśmie zbliżył się do Jezusa i
zapytał Go: „Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?” Jezus odpowiedział:
„Pierwsze jest: «Słuchaj, Izraelu, Pan, Bóg nasz, Pan jest jedyny. Będziesz
miłował Pana, Boga swego, całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim
umysłem i całą swoją mocą». Drugie jest to: «Będziesz miłował bliźniego swego
jak siebie samego». Nie ma innego przykazania większego od tych”. Rzekł Mu
uczony w Piśmie: „Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznieś powiedział, bo Jeden
jest i nie ma innego prócz Niego. Miłować Go całym sercem, całym umysłem i całą
mocą i miłować bliźniego jak siebie samego daleko więcej znaczy niż wszystkie
całopalenia i ofiary”. Jezus widząc, że rozumnie odpowiedział, rzekł do niego:
„Niedaleko jesteś od królestwa Bożego”. I nikt już nie odważył się więcej Go
pytać.
Oto słowo
Pańskie.
KOMENTARZ
Pan
Jezus zapytany dziś przez uczonego w Piśmie o pierwsze ze wszystkich przykazań
podaje dwa przykazania w odpowiedniej kolejności, odsłaniając w ten sposób ich nierozerwalną
jedność. Pierwsze to uznanie Boga jako jedynego Pana i miłowanie Go całym
sobą, a drugie miłowanie bliźniego jak siebie samego. Chrystus mówi, iż nie ma
innego przykazania większego od tych, a kiedy uczony w Piśmie przyznaje Mu
rację, stwierdza że jest on już niedaleko od królestwa Bożego. Dlaczego
niedaleko? Czego jeszcze brakuje temu uczonemu?
Otóż brakuje mu odkrycia, iż ten jedyny
Pan, którego ma miłować całym sobą, właśnie stoi przed Nim. Ponadto ów uczony w
Piśmie nie zobaczył jeszcze, iż ten Pan jest Mistrzem uczącym własnym
przykładem w jaki sposób wypełnić to największe przykazanie Ojca. Uczony jest człowiekiem, który poznał
prawdę, ale jeszcze nie odkrył drogi do życia tą prawdą (zob. J 5,39-40). To
Jezus - umiłowany Syn Ojca – jest Drogą, doskonałym wypełnieniem Prawa i
przykazań, które Ojciec dał swemu ludowi (zob. J 15,10). Chrystus odchodząc do Ojca nie zostawi już swoim uczniom tych dwóch
przykazań – miłowania Boga całym sobą i bliźniego jak siebie samego – lecz da im
tylko jedno przykazanie, aby miłowali się wzajemnie tak, jak On ich umiłował
(zob. J 15, 12). Św. Jan w swoim liście powie, iż to przykazanie Jezusa jest nowym i
jednocześnie tym, które już było (zob. 1J 2,7-8), bo Jezus nie odrzuca i nie
zmienia największego przykazania Prawa, lecz jest ich żywą realizacją,
doskonałym wypełnieniem.
To w Jezusie widzimy na czym praktycznie
polega miłowanie Boga całym sercem, duszą, umysłem i mocą oraz miłowanie
bliźniego jak siebie samego. Jezus z miłości do Ojca i do nas oddał za nas własne
życie. W Synu Bożym przykazanie miłości
Boga i bliźniego stało się ostatecznie jednym przykazaniem spełnionym doskonale
w Jego ofierze z siebie (zob. J 10,11.17-18; 14,31). Spełnia się ono w nas,
kiedy chwila po chwili przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie oddajemy
siebie braciom, kiedy czynimy nasze życie darem dla drugiego człowieka w
każdej, nawet najzwyklejszej, sytuacji (zob. 1J 3,16-18).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz