PIĄTEK I TYGODNIA WIELKIEGO POSTU
PIERWSZE CZYTANIE (Ez 18,21-28)
Bóg nie chce śmierci grzesznika
Czytanie z Księgi proroka Ezechiela
Bóg nie chce śmierci grzesznika
Czytanie z Księgi proroka Ezechiela
To mówi Pan Bóg: „Jeśliby występny porzucił wszystkie
swoje grzechy, które popełniał, a strzegł wszystkich moich ustaw i postępowałby
według prawa i sprawiedliwości, żyć będzie, a nie umrze: nie będą mu poczytane
wszystkie grzechy, jakie popełnił, lecz będzie żył dzięki sprawiedliwości, z
jaką postępował. Czyż ma mi zależeć na śmierci występnego, mówi Pan Bóg, a nie
raczej na tym, by się nawrócił i żył? A gdyby sprawiedliwy odstąpił od swej
sprawiedliwości i popełniał zło, naśladując wszystkie obrzydliwości, którym się
oddaje występny, czy taki będzie żył? Żaden z wykonanych czynów sprawiedliwych
nie będzie mu poczytany, ale umrze z powodu nieprawości, której się dopuszczał,
i grzechu, który popełnił. Wy mówicie: «Sposób postępowania Pana nie jest
słuszny». Słuchaj jednakże, domu Izraela: Czy mój sposób postępowania jest
niesłuszny, czy raczej wasze postępowanie jest przewrotne? Jeśli sprawiedliwy
odstąpił od sprawiedliwości, dopuszczał się grzechu i umarł, to umarł z powodu
grzechów, które popełnił. A jeśli bezbożny odstąpi od bezbożności, której się
oddawał, i postępuje według prawa i sprawiedliwości, to zachowa duszę swoją
przy życiu. Zastanowił się i odstąpił od wszystkich swoich grzechów, które
popełniał, i dlatego na pewno żyć będzie, a nie umrze”.
Oto słowo
Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 130,1-2.3-4.5-7a.7bc-8)
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 130,1-2.3-4.5-7a.7bc-8)
Refren: Gdy grzechy wspomnisz, któż się
z nas ostoi?
Z głębokości wołam do Ciebie, Panie, *
Panie, wysłuchaj głosu mego.
Nachyl Twe ucho *
na głos mojego błagania.
Jeśli zachowasz pamięć o grzechach, Panie, *
Panie, któż się ostoi?
Ale Ty udzielasz przebaczenia, *
aby Ci służono z bojaźnią.
Pokładam nadzieję w Panu, +
dusza moja pokłada nadzieję w Jego słowie, *
dusza moja oczekuje Pana.
Bardziej niż strażnicy poranka *
niech Izrael wygląda Pana.
U Pana jest bowiem łaska, *
u Niego obfite odkupienie.
On odkupi Izraela *
ze wszystkich jego grzechów.
Z głębokości wołam do Ciebie, Panie, *
Panie, wysłuchaj głosu mego.
Nachyl Twe ucho *
na głos mojego błagania.
Jeśli zachowasz pamięć o grzechach, Panie, *
Panie, któż się ostoi?
Ale Ty udzielasz przebaczenia, *
aby Ci służono z bojaźnią.
Pokładam nadzieję w Panu, +
dusza moja pokłada nadzieję w Jego słowie, *
dusza moja oczekuje Pana.
Bardziej niż strażnicy poranka *
niech Izrael wygląda Pana.
U Pana jest bowiem łaska, *
u Niego obfite odkupienie.
On odkupi Izraela *
ze wszystkich jego grzechów.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Ez 33,11)
Aklamacja: Chwała Tobie, Słowo Boże.
Pan mówi: Nie chcę śmierci grzesznika,
lecz aby się nawrócił i miał życie.
Pan mówi: Nie chcę śmierci grzesznika,
lecz aby się nawrócił i miał życie.
Aklamacja: Chwała Tobie, Słowo Boże.
EWANGELIA (Mt 5,20-26)
Pojednaj się najpierw z bratem
Słowa Ewangelii według świętego Mateusza
Pojednaj się najpierw z bratem
Słowa Ewangelii według świętego Mateusza
Jezus powiedział do swoich uczniów: „Jeśli wasza
sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów, nie
wejdziecie do królestwa niebieskiego. Słyszeliście, że powiedziano przodkom:
«Nie zabijaj»; a kto by się dopuścił zabójstwa, podlega sądowi. A Ja wam
powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi. A kto by rzekł
swemu bratu «Raka», podlega Wysokiej Radzie. A kto by mu rzekł «Bezbożniku», podlega
karze piekła ognistego. Jeśli więc przyniesiesz dar swój przed ołtarz i tam
wspomnisz, że brat twój ma coś przeciw tobie, zostaw tam dar swój przed
ołtarzem, a najpierw idź i pojednaj się z bratem swoim. Potem przyjdź i ofiaruj
dar swój. Pogódź się ze swoim przeciwnikiem szybko, dopóki jesteś z nim w
drodze, by cię przeciwnik nie podał sędziemu, a sędzia dozorcy, i aby nie
wtrącono cię do więzienia. Zaprawdę powiadam ci: nie wyjdziesz stamtąd, aż
zwrócisz ostatni grosz”.
Oto słowo
Pańskie.
KOMENTARZ
By
wejść do królestwa niebieskiego potrzeba nam większej sprawiedliwości niż sprawiedliwość
uczonych w Piśmie i faryzeuszów. Jaka była ich sprawiedliwość? Otóż oni
wypełniali przepisy Prawa literalnie, dążyli jedynie do zewnętrznej
poprawności, szukając przy tym uznania u ludzi (zob. Mk 7,1-13; J 5,44).
Chrystus wzywając nas do większej sprawiedliwości, wyjaśnia nam natychmiast na
czym ona polega: „powiedziano przodkom:
«Nie zabijaj»; a kto by się dopuścił zabójstwa, podlega sądowi. A Ja wam
powiadam: Każdy, kto się gniewa na swego brata, podlega sądowi…”. Jezus schodzi do źródła grzechu zabójstwa,
jakim jest gniew. Chce, aby Jego uczniowie nie skupiali się jedynie na usuwaniu zewnętrznie
widzialnych owoców, lecz pokonali grzech u jego korzenia, już w swoim sercu.
Zanim zabijemy kogoś fizycznie, najpierw
zabijamy go w swoim wnętrzu przez gniew, brak szacunku czy też brak pojednania.
Chociaż nasz brat żyje jeszcze obok nas, to my – pozwalając, aby gniew nas
prowadził – już odcinamy się od niego, dla nas już jest martwy, nie istnieje.
Kiedy przychodzimy do Boga nie mogą
nie przypomnieć nam się nasi bracia. Dlaczego? Ponieważ Bóg jest naszym
wspólnym Ojcem. Nie jest możliwe
spotkanie z prawdziwym Bogiem bez pojednania z braćmi. Bez pojednania
możemy co najwyżej spotykać się z jakimś fałszywym obrazem Boga, z „Bogiem”, którego
stworzyliśmy na swoje podobieństwo. Tylko
we wzajemnej miłości możemy doświadczyć obecności i miłości Boga (zob. 1J
4,12). Dlatego zanim pójdziemy na
spotkanie z Bogiem, potrzeba nam spotkania z bratem i wzajemnego pojednania
między nami. Przebaczenie stanowi część każdej prawdziwej miłości. Nie istnieje miłość, w której nie ma
przebaczenia. Boża miłość do nas jest miłością przebaczającą, która
najpełniej objawiła się w śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa (zob. 1J 4,10). Nasze życie jest drogą uczenia się
pojednania z braćmi, aby po śmierci móc wejść do królestwa Ojca, ponieważ Jego
królestwo jest królestwem jedności (zob. J 17,21-24).
Co czynię z rodzącym się we mnie
uczuciem gniewu? Jak spotkanie z Bogiem wpływa na moje relacje z bliźnimi? Jakie
jest moje dążenie do pojednania? Ile jestem w stanie ofiarować dla budowania
jedności? …
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz